Reglementen

U kan de FIRC reglementen hier downloaden. Contacteer ons als u nog vragen hebt. 

Vraag en antwoord

1. Wat is "Flanders International Rally Challenge"?

 De 'Flanders International Rally Challenge', kortweg FIRC, werd opgericht eind 2009 en was een initiatief van vijf Vlaamse organisatoren. Het is een kampioenschap exclusief voor buitenlandse piloten. Alle wedstrijden tellen mee voor het Vlaams of Waals rallykampioenschap VAS/ASAF/ENPEA. Deelnemers aan de FIRC rijden de volledige wedstrijd en worden in het algemene klassement opgenomen, maar scoren enkel punten voor de Challenge. Deelnemende buitenlandse teams krijgen volledige medewerking inzake overnachting of toerisme, daarnaast bieden sommige wedstrijd speciale voorwaarden aan. Per rally is er een FIRC-verantwoordelijke die u wegwijs maakt in de wedstrijd of regio. Daarnaast kan u elke vraag richten aan de organisatie via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

2. Wie kan deelnemen aan het FIRC?

Iedere niet-Belgische piloot kan punten scoren in het FIRC. Een buitenlandse piloot met belgische copiloot kan eveneens punten scoren. In principe is de buitenlandse nationaliteitt, maar hierop kan in sommige gevallen een uitzondering gemaakt worden. Er is ondertussen een sterke delegatie britten die het opnemen tegen een kleinere groep nederlandse piloten. Fransen zijn ook goed vertegenwoordigd maar rijden eerder  ‘à la carte’. 

3. Kan mijn wagen deelnemen aan het FIRC?

Er zijn drie categoriën: moderne 4x4, moderne 2WD en historic, open voor alle types rallywagen: gr.N, gr.A, gr.R, gr.F, gr.M, S2000, S1600, WRC,... voor de moderne wagens, en MSA/FIA/FFSA/KNAF voor historic. Er moet voldaan worden aan alle klassieke technische vereisten, de motor is merkgebonden, hoewel hierop sinds 2016 een uitzondering kan gemaakt worden. Om alle technische reglementen te kennen, zie de FIRC reglementen. 

4. Moet ik op voorhand registreren?

Ja, dit kan eenvoudig per mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bevestigen op de wedstrijd zelf. Registratie kost 80 euro per team per seizoen, enkel geregistreerde teams scoren punten. Wie zich niet registreert is uiteraard ook meer dan welkom, maar zal geen punten voor de Challenge scoren, dit om de vaste kampioenschapsrijders niet te benadelen.  

5. Ben ik verplicht om alle ronden te rijden?

Nee, elke piloot bepaalt zelf hoeveel hij rijdt. Door de startbonus wordt regelmaat beloond, door het puntensysteem per klasse is er een mooi evenwicht tussen de diverse wagens. Een resultaat missen is dus niet zo erg. De voorbije kampioenschappen werden telkens in de laatste wedstrijd beslist, in 2012 zelfs in de laatste KP! 

6. Hoe werkt het puntensysteem?

Er zijn drie aparte klassementen: Moderne 4x4, moderne 2WD & Historic. Voor deze worden volgende punten toegekend:

1e - 10 punten

2e - 7 punten

3e - 5 punten

4e - 4 punten

5e - 3 punten

6e+ - 2 punten

Vervolgens worden ook volgens het algemene klassement bijkomende punten toegekend, zelfde als hierboven beschreven. 

7. Welke documenten moet ik kunnen voorleggen?

Het FIRC is een open ENPEA kampioenschap. De nodige documenten zijn: keuring en verzekering van de wagen voor openbare weg, nationale A of Internationale Rally Licentie. VAS, ASAF of RACB licentie mogen ook. 

8. Hoe zien de wedstrijden eruit?

Alle rally’s worden verreden op afgesloten openbare wegen, altijd full tarmac of beton, occasioneel een klein stukje onverhard. De proeven bestaan haast zonder uitzondering uit snelle, smalle plattelandswegen met veel blinde bochten, vaak op versleten hobbelig asfalt. De wedstrijden verlopen steeds over twee dagen: 1 dag keuring en verkenningen, één dag rallyrijden, meestal 3 tot 4 KP’s over 3 tot 4 rondes. Gemiddeld zo’n 100km KP, een 80km verbinding. Verbindingen zijn beperkt, het ritme ligt hoog, de serviceparken zijn altijd centraal gelegen. Verkenningen gebeuren met gewone wagens aan gewone snelheden, de timing is ruim genoeg om een drietal passages te doen. Nota’s maken is relatief eenvoudig dankzij de vele herkenningspunten op het parcours. 

9. Hoe is de sfeer?

Aan publieke belangstelling ontbreekt het nooit, de wedstrijden hebben een hoog ‘fun’gehalte, soms lijkt ’t op een volksfeest. Rally is erg populair in België, de meeste rally’s lokken ruim 100 teams. Buitenlandse piloten zijn welgekomen gasten, de collegialiteit tussen de deelnemers is groot en u wordt dan ook meteen geholpen als er een probleempje is. Elk servicepark heeft voldoende catering, meestal is ook BBQ toegelaten. Op elke wedstrijd is er ook een FIRC-delegatie aanwezig voor al uw vragen en opmerkingen. 

10. Hoe zit het met afstanden en overnachting?

Alle FIRC-rally’s worden verreden in het zuid-westen. België is een erg klein land met een goed uitgebouwd wegennetwerk. Vanuit Antwerpen staat u op anderhalf uur in West-Vlaanderen, alle rally’s liggen dan vlak bij elkaar. Er zijn meer dan genoeg hotels, vakantiewoningen en B&B’s in elke rallyregio. U kan alles situeren op het plan via de knop ‘kalender’. Ook interessant is dat FIRC-deelnemers hun wagen niet in het parc fermé hoeven te laten na de wedstrijd, even aanmelden volstaat, wie dus van ver komt mag meteen vertrekken na de wedstrijd. 

11. Wat valt er te winnen?

De kampioenen per klasse winnen gratis starts voor het volgende seizoen. Door het puntensysteem kan ook een moderne 2WD kampioen worden. Welke wedstrijden worden gekozen moeten de kampioenen onderling bepalen, wie eerst komt eerst maalt. Elke rally voorziet bekers of prijzen voor eerste moderne 4x4, eerste moderne 2WD, eerste Historic FIRC. Deze bekers worden ook uitgereikt aan de kampioenen aan het einde van het seizoen tijdens de FIRC-prijsuitreiking, alsook een beker voor het beste team (vanaf twee wagens) en beste copiloot, meest pechvolle piloot, beste rookie, snelste dame, ... dit in functie van het verloop van het seizoen en het aanwezige budget. Alle bekers en prijzen worden door de FIRC-organisatie bijgehouden, dus geen probleem als u deze niet zelf kan afhalen, ze raken wel tot bij u. 

12. Is een FIRC-rally te combineren met een vakantie?

Zeer zeker! De wedstrijden in West-Vlaanderen liggen op een boogscheut van de kust en de bekende historische steden zoals Brugge, Gent of Ieper met het groene Heuvelland. Ook de Noord-Franse metropool Lille en het pittoreske Walonië zijn nooit veraf. Gastronomie en streekbieren zijn altijd alom vertegenwoordigd! 

13. Wat kost deelnemen?

Gemiddeld betaalt u 100 à 150 euro inschrijvingsgeld, afhankelijk van het aantal wedstrijdkilometers. Daarbovenop komt ongeveer hetzelfde bedrag voor de verplichte wedstrijdverzekering, die u meteen ook indekt voor alle mogelijke schade die u kan veroorzaken langs de KP’s. Veel meer dan 300 euro all-in zal u dus niet betalen. Best betaalbaar dus...